Gondolatok képekben - beszélgetés Bolla Katalinnal

(Cikk: Lamiart Magazin)

bolla_katalin.jpg

Amikor egy képet nemcsak nézel, hanem olvasod is, akkor mondhatni, egy teljes művészeti élményben van részed. Bolla Katalin képei ilyenek. Nem pusztán motívumokat, jeleneteket fest meg, hanem igyekszik eligazodást adni a felfestett „sorok” közt

 

 

Mi volt előbb, az írás, gondolkodtatás vagy a festészet

Rajzolni mindig szerettem. „De hát ez nem rendes szakma”, nem is kaptam buzdítást, támogatást hozzá. Jó sokáig így maradt. Úgy 10 évvel ezelőtt kezdtem dolgozni a médiában. Tudósítás, reklámok, üzletkötés, vagyis kommunikáció. Annyira megtetszett, hogy igyekeztem a lehető legtöbbet megtudni róla. Néhány évvel később megismerkedtem egy külföldön élő festőművésszel. Megmutattam a korai rajzaimat, és ő buzdított, feltétlenül kezdjek el tanulni. Már a következő héten egy alkotó körben landoltam Pápán. Vezetője Horváth Lajos festőművész volt. Gyorsan fejlődtem, és ez arra inspirált, hogy még többet tudjak meg a festészet világáról is. Az igazi AHA élmény egy idézet jelentette számomra.  „A festmény minden kommunikációs módszerek legtökéletesebb technikája” – Claus Oldenburg –Összeállt a kép. Tudtam mit akarok. Kommunikálni

Erős gondolatokat, érzéseket, saját történetük megélését teremted meg az emberekben a képeidet nézve. Pusztán egy élményt szeretnél nekik ezzel nyújtani, vagy van esetleg egy többlet, amiért ezt a vizuális utat választottad?

Élményt és többletet egyaránt. Hogy ki marad meg az élménynél, és ki az, aki keresi a mélyebb értelmet, csakis az egyén beállítottságától függ. De azért választottam ezt az utat, mert azt látom, hogy a festészet magára hagyta az embereket. Nyújt szépet, esztétikusat, technikai bravúrt, de keveset kommunikál. Kevés a bölcsességet tartalmazó alkotás. A klasszikus realizmus a fotó feltalálásával elvesztette létjogosultságát. A századforduló közelében megindult egy új útkeresés a tekintetben, mi a festészet célja. Talán még ma is tart. Én ezért festek Magyarországon még alig alkalmazott stílusban. Ez a mágikus realizmus. Realista eszközökkel megfogalmazott mondanivaló….. kis csavarral. A blogomon a festményem mellé mindig írok egy gondolatébresztőt. Nem kell hogy a néző is ugyanazt gondolja róla. A lényeg hogy elkezdjen gondolkodni, és új felismerésekre jusson……önmagáról. Mert amit neki mond, az Ő maga.

Milyen eszközökkel tudod megfogalmazni gondolataid, érzéseid a vásznon? Értem ezalatt, vannak olyan színek, melyeket tudatosan használsz?

A gondolatok és érzések általában olvasás során törnek rám. Szinte mindenevő vagyok. Ebben benne van az is, hogy szeretném megérteni magamat, és a körülöttem lévő világot. Mi miért van, és miért pont úgy, és merre tart?  Aztán a gondolatok képekké formálódnak. Ez mindenkinél így van – nem titok. Viszont azt vizuálisan megjeleníteni már nagyobb kihívás. Az alapötletet hónapokig forgatom magamban. Vázlatolok, tervezek, komponálok. Igyekszem a tartalmat tömören de kifejezően megjeleníteni. Ez eddig tudatos folyamat. Aztán fogom a vásznat és elkezdek festeni. Zene be! És a folyamat megfordul. Eltűnik a tudatosság, megszűnik tér és idő. A kép átveszi a hatalmat. Néha én is meglepődöm mikor hátrébb lépek. Ezt én festettem?

Terveid a jövőben? Hol tudják megtekinteni az érdeklődők további munkáid?

Elsődleges tervem hogy minél szélesebb körben megismerhessék munkáimat. Komoly márkaépítésbe és marketingbe fogtam. Vezetek egy képes blogot,: katart.blog.hu. Médiamegjelenések, keresztmarketing, reklám. Röviden ezek az év kitűzött feladatai. Valós kiállításokat nem tervezek. És eredeti festményeket sem adok el egyenlőre. Mert nem a bevételszerzés az elsődleges cél. Pedig lehetne, mert az első alkotások is meglepően jó áron keltek el. Ha valakit mégis megérintette az egyik alkotásom, vászonra nyomtatott és keretre feszített minőségi másolatot tud kérni.

Összegzésül: A reklám és a média világában eltöltött idő alatt megértettem, hogy rengeteg információ zúdul a ma emberére. Valahogy mégsem értjük egész lényünk alapvető mivoltát. Festményeim a mélyen gondolkodó ember kérdéseivel, válaszaival útkeresésével foglalkoznak.
Állj meg egy pillanatra! Nézz, láss, elemezz, mérlegelj!

A történet RÓLAD szól, amit megértesz belőle TE vagy.

Forrás: https://lamiartmagazin.hu/kepzomuveszet/gondolatok-kepekben-beszelgetes-bolla-katalinnal?fbclid=IwAR3N_1vJNixnVrd5q8SnOhpc0Sa_t1h86Sxotl9aecPpd0-hPhB3VBT_K1I

Címkék: Bejegyzések